Voormalig Directeur/Bestuurder Futura College, Woerden
Mijn naam is André Dokman. Ik ben alweer meer dan dertig jaar gelukkig getrouwd en vader van twee volwassen kinderen. Verder mag ik graag klussen in en rond het huis, wandelen met de hond, heb ik een hele brede muzieksmaak, ben ik hobby imker met drie bijenvolken, zit ik graag op de fiets voor woon-werkverkeer of, nog beter, vakantiefietsen, ben ik een echte tentkampeerder in de bergen en hoop ik over enkele jaren weer te kunnen zingen in koorverband.
Sinds 2011 was ik directeur/bestuurder van het Futura College, een compacte school voor praktijkonderwijs in Woerden. Praktijkonderwijs is een uitdagende vorm van onderwijs waarbij iedere leerling zijn eigen leerroute volgt. Daarnaast heb ik enkele aanverwante bestuurlijke taken maar bovenal ben ik sinds enkele maanden voorzitter van Big Picture Nederland, en dat met veel plezier! Ik geloof namelijk erg in de filosofie van Big Picture Learning en gun iedere school een kennismaking met dit onderwijs en de mooie kansen die het leerlingen, ouders en collega’s biedt! Werken vanuit een sterke relatie met elkaar en vanuit de passie en de mogelijkheden van de leerlingen; wie kan hier niet voor zijn? Ik ken voorbeelden van drop-outs die gedesillusioneerd hun oude school moesten verlaten en op het Futura weer het plezier in school hebben ontdekt! Dat zijn ervaringen waarvan je weet; wij zijn als school ongelofelijk van belang geweest op de levensweg van deze leerling. Precies de goede persoon op het juiste tijdstip! Uitgaan van waar een leerling goed in is of kan worden in plaats van benadrukken wat ie niet kan.
Op de foto hang ik in een uitdagende houding aan de Euromast. Uitdagend omdat ik toch net even die stap moest zetten buiten de mast en dat vond ik best een flinke stap. Vertrouwen in het materiaal, vertrouwen in de instructeur maar ook vertrouwen in mijzelf hielpen mij om de stap te zetten.
Zo heb ik ook de route ervaren volgens welke wij een BPL-school zijn geworden. Het is eenvoudiger om een school te zijn met een lineair lesaanbod en met een strak toetsbeleid dan een school volgens de Big Picture Learning filosofie.
Big Picture Learning vereist dat je als school voortdurend keuzes maakt in je onderwijs, dat je teamleden weet te inspireren, dat je niet te beroerd bent om uit te proberen en bij te stellen, dat je met elkaar in gesprek blijft over het onderwijs, dat je bereid bent om persoonlijk te investeren in de opbouw van goede relaties enzovoort enzovoort. Een blauwdruk is er niet; wel zijn er richtlijnen die je helpen om keuzes te maken die passen bij jouw school, die passen bij jouw verhaal. Never a dull moment. Big Picture Learning dwingt je om voortdurend af te stemmen met de ‘echte wereld’ buiten de school.
De school is niet ‘slechts’ een plek om cognitieve doelen na te streven. Natuurlijk, kwalificatie doet ertoe. Maar laat er ook veel ruimte zijn voor de socialisatie en persoonsvorming.
Kortom, je onderwijs inrichten volgens de ‘distuinguishers’ van Big Picture Learning vraagt om zoektocht, om visie, om lef, om vertrouwen. En dat is een behoorlijke uitdaging kan ik je wel vertellen. Ziedaar de metafoor met het abseilen. En, net zoals de veilige landing na een spannende vlucht naar beneden geeft ook de reis van Big Picture Learning van tijd tot tijd een energieboost!