Marian in de USA

Deel dit bericht op

Met het team van praktijkcollege De Dreef hebben we van 13 t/m 21 oktober 2017 in het kader van onderwijsvisie Big Picture Learning een fantastische studiereis naar Amerika gemaakt. Het bezoek was aan de scholen Camden Big Picture Learning Academy in Camden en The Met in Providence.

Mijn leerdoel was: In hoeverre kiezen leerlingen op de BPL scholen voor kunst & cultuur en hoe loopt hun stage? Omdat dit in Camden nog niet duidelijk was voor mij, heb ik op advies van Nele te Braake aan advisor Khalie Nunez van The Met gevraagd om leerlingen te ontmoeten die als passie kunst en cultuur hebben. Khalie heeft me daarna met de desbetreffende leerlingen, advisors en mentoren gekoppeld.

13 t/m 15 oktober 2017 – verblijf in New York

Begonnen met een enthousiaste sfeer onder het team werden we al snel overdondert door de energie van het bruisende New York! Van het gezamenlijk reizen naar de hoogtepunten in de stad tot de contrasten en de impressie die de diversiteit aan mensen achterliet.

15 t/m 17 oktober 2017 – verblijf in Philadelphia

We hebben de Camden Big Picture Learning Academy in Philadelphia bezocht. Daar zagen we door de hele school overal positieve teksten hangen zoals: “Responsibilty, For the energy you bring, Love, I never lose either I win”.

Na de rondleiding zijn we in een klein groepje met de bus op stage bezoek (internship) gegaan met de zestien jarige leerling Darryl Austin. Elke woensdag loopt Darryl vier-vijf uur stage bij de CCS-TV Broadcast Center studio. Hij maakt community kalender flyers, archiveert en organiseert indien nodig de TV studio. Darryl vertelde me dat hij elke avond maar drie uur slaapt vanwege zijn slechte thuissituatie, daarom is hij heel blij en trots op zijn stage plek. Hij heeft een goede relatie met zijn mentor die op de tv studio werkt. Het archiveren geeft hem rust. Verder heb ik Shubree Crisdon ontmoet, zij is geen advisor, maar special education /arts. Als een leerling interesse in kunst heeft, dan kan zij dit stimuleren.

17 t/m 20 oktober 2017- verblijf in Providence

Transport met de Met-bus naar The Met in Providence.

“It takes a village to raise a child.” De samenwerking tussen de advisor, leerlingen, mentor, ouders, familie en de wijk is compleet. De ouders hebben de school nodig en omgekeerd. Het schoolteam is super enthousiast en positief. De zon schijnt en The Met ligt prachtig in het groen. Het is een campus die bestaat uit enkele gebouwen, o.a.: Justice, Center for innovation and entrepreneurship, Media & Arts Center (met een theaterzaal), Fitness center.

Het schoolprogramma bestaat uit: gastsprekers, interviews, stages binnen- en buiten school, reisjes, overnachtingen, de buurt leren kennen, naschoolse activiteiten, wijk programma’s, partner programma’s, zomer activiteiten, college lessen, iets maken, echte diversiteit en meer. Je kan de leerlingen niet dwingen tot dit programma. Je kan ze wel helpen er goed in te zijn, meer niet. Als je ze teveel pusht, lukt het helemaal niet.

Er is een structuur die de leerlingen ondersteunt:

  • Iedereen is positief,
  • In de klas/les een kring maken voor veiligheid
  • Peer support (oudere leerling als voorbeeld en stimulans)
  • One kid at a time
  • Lef in ondernemerschap (Rigor)
  • Overgang naar werk
  • Keuze uit verwachtingen
  • Relatie met de advisor en mentor, de leerling staat centraal (Relatie)
  • Transport met de bus, citybus, auto van de advisor
  • Andere studenten observeren
  • Stage stimuleert de praktijk en professionaliteit in de echte wereld(Relevantie)
  • Blog van de studenten

Met de auto van advisor Khalie Nunez (12 th Grade, leerlingen zijn 16 jaar) hebben collega Margo van Leeuwaarde en ik de LTI van bezocht van leerling Gabriel. Gabriel loopt stage bij super mentor Peter Vasconcellos. Peter is eigenaar van Spinworks en als een vader voor Gabriel. Zijn studio is vol met spinningfietsen, zelfs op de muren beschilderd.

Met de auto van advisor Lee Timpani (9th Grade, leerlingen zijn13 jaar) hebben we twee LTI’s (stage buiten school) bezocht. Lee is advisor van Mochud, Ebony en Angelina. Hij vertelt enthousiast dat Providence veel artiesten, ontwerpers, universiteiten, kunst en theater en zelfs een strand heeft. Hij heeft zelf niet veel met kunst, maar wil graag dat de leerlingen op een eigen creatieve manier hun presentaties doen. Bijvoorbeeld op de stageplek zelf..

Lee geeft aan dat het doel altijd is van binnen (school) naar buiten (de echte wereld). Hij heeft leerlinge Ebony meegenomen om te observeren. Ebony heeft als passie fotografie en wie weet ziet zij iets dat zij kan fotograferen of dat er mee te maken heeft. You never know.

We bezoeken eerst de fietsfabriek met Mo. Hier werkt een inspirerende mentor die zeven leerlingen begeleidt. Ze mogen drie keer een cursus volgen van drie maanden. Hierna volgt een certificaat, de leerlingen leren fietsen, krijgen verkeerslessen, leren de buurt kennen en mogen hun zelf gerepareerde fiets houden om hun wereld blijvend te vergroten.

 

Daarna gaan we naar de LTI van Angelina. Haar passie is dans. Angelina loopt stage bij het prachtige theatergebouw van de companystageschool Everett.  Everett is een multi disciplinaire performance arts incubator. Een incubator is een bedrijf dat andere nieuwe bedrijven helpt met starten en groeien door diensten zoals huisvesting, managementtraining en toegang tot financiers en netwerken te bieden. De staat, advisors, mentoren, ouders, familie en de wijk helpen allemaal mee.

Als we op de tribune zitten, durft Angelina ons helaas nog niets van haar dans in de

theaterzaal te laten zien. Lee en Dorythy Jungels, haar mentor en artistiek leider van Everett, wijzen haar er op dat ze ook nog richten op marketing, lesgeven en een business- en social plan.

We ontmoeten twee zeer gemotiveerde oudere dames en een man druk bezig met klussen om de professionele dansstudio voor komende maandag af te maken. Deze bestuursleden vertellen ons dat de visie van Everett is dat kunst culturen, generaties en economische achtergronden overwint en een meer rechtvaardige, eerlijke en vreugdevolle toekomst creëert voor de leerlingen.

20 oktober 2017 – terug in New York

Terug in de drukte en de hectiek.

21 oktober 2017 – terug in Amsterdam

We hebben we zeer veel inspiratie opgedaan bij de scholen in Camden en Providence. En komen langzaam terug in het ritme van Amsterdam. Het positief denken en de onderwijsvisie “It takes a village to raise a child” heb ik zeker meegenomen.

Marian Dors, kunst- en cultuurcoördinator op Praktijkcollege De Dreef

Deel dit bericht op

© BigPictureNederland.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacyverklaring